Grenzen verleggen tijdens schrijfworkshop

11-10-2023
294 keer bekeken 0 reacties

Achter in bibliotheek Rosmalen schuilt een cursushok waar tien kinderen hard werken aan een boek. In het kader van de Kinderboekenweek volgen zij een workshop van kinderboekenschrijfster en basisschooldocent Michelle van Doorn.

“Ik heb negen of tien bladzijdes met mini hoofdstukjes!” De eerste leerling loopt binnen en legt uitgebreid uit hoe hard hij heeft gewerkt aan zijn verhaal. “Er zitten wel ook plaatjes tussen, dat is niet erg toch?”

Er staan verschillende laptops klaar voor kinderen die deze niet hebben, anderen hebben de oude laptop van papa of mama mee. Allemaal even enthousiast klappen ze deze direct open en beginnen te tikken. Want hun eigen verhaal in een echt boek, dat willen ze voor geen goud missen.

Boekpresentatie
Michelle werkt al tien jaar in het onderwijs en besloot twee jaar geleden om haar kinderdroom waar te maken: een kinderboek schrijven. Na afwijzingen en tegenslagen bracht ze dit jaar haar eerste kinderboek uit. De boodschap dat je meer kunt bereiken dan je denkt, zit ook verwerkt in de workshop. “Als kind had ik het enorm fijn gevonden als iemand mij had geholpen om daadwerkelijk een verhaal op papier te krijgen.”

In vier workshops stoomt Michelle de leerlingen klaar voor het grote moment: de boekpresentatie. Alle verhalen worden gebundeld in één boek. Dit boek komt ook echt in de bibliotheek te liggen en kunnen bezoekers lenen. Michelle: “Toen de kinderen doorhadden dat ze werken aan een tastbaar boek, ging de motivatie omhoog.”

Van personage tot verhaal
In de eerste workshop bedachten de leerlingen het personage. Michelle vertelt: “Onder andere hoe je iemand geloofwaardig maakt. Maar ook hoe je fantasie en humor gebruikt.” In de tweede workshop lag de focus op taal. “Een verhaal bevat dialogen. Hoe zorg je dat dit klopt, bijvoorbeeld door gebruik van interpunctie”, vult Michelle aan.

De derde workshop stond in het teken van feedback geven. Leerlingen dragen hun verhaal voor in hun werkgroepje en ontvangen en geven feedback. Na de herfstvakantie is de vierde workshop waarin de kinderen hun verhaal voordragen uit het boek. Ook ouders zijn daar uitgenodigd.

Volwaardige schrijvers en schrijfsters
“Kinderen hebben vaak meer in hun mars dan ze denken”, vertelt Michelle. “De leerlingen werken met leselementen die op een hoger niveau liggen. Zo zorg ik voor uitdaging, heb ik hoge verwachtingen en probeer ik de leerlingen zoveel mogelijk vertrouwen te geven. Voor mij zijn ze allemaal volwaardige schrijvers en schrijfsters.”

Wat Michelle vindt van ambitie op jonge leeftijd? “Supergoed voor de identiteitsontwikkeling van kinderen. Zo ervaren ze wat wel of niet bij hen past. Een deel is na deze workshop misschien nóg enthousiaster en creëert rondom schrijven of lezen een stuk eigenaarschap. De ander vond het misschien tegenvallen, maar ook dan heeft hij of zij weer iets over zichzelf geleerd. Bij sommige leerlingen sta ik er niet van te kijken als ze voor hun twintigste een eigen publicatie hebben.”

 

De leerlingen – tien of elf jaar oud –  komen uit groep 6, 7 en 8 van verschillende basisscholen in ’s-Hertogenbosch en Rosmalen. Ouders konden hen via de website van Huis73 of school inschrijven voor de workshop. Huis73 en Michelle kwamen samen op het idee om een workshopreeks te organiseren tijdens de Kinderboekenweek.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen