Werken aan gelijke kansen met cultuur!

15-03-2022
167 keer bekeken 0 reacties

Lees hier al het nieuws over Gelijke Kansen 's-Hertogenbosch, ons programma, onze partners en onze projecten.

Inspiratie opdoen? Neem een kijkje op onze kennisbank! 

Ieder kind moet dezelfde kans krijgen om kennis te maken met cultuur. Als onderdeel van de actie-agenda Gelijke Kansen 's-Hertogenbosch is de subsidieregeling Innovatie Gelijke Kansen & Cultuur ontwikkeld.

Als onderdeel van de actie-agenda Gelijke Kansen 's-Hertogenbosch is de subsidieregeling Innovatie Gelijke Kansen & Cultuur ontwikkeld. Deze subsidieregeling stimuleert culturele initiatieven die op een vernieuwende manier kinderen (tot 18 jaar) bereiken die structureel minder in aanraking komen met cultuur. Vanaf 15 maart 2022 opent deze subsidieregeling voor culturele organisaties in de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Ieder kind moet dezelfde kans krijgen om kennis te maken met cultuur. Hierdoor leren kinderen hun eigen creatieve en sociale vaardigheden en hun verbeeldingskracht te ontwikkelen en worden ze uitgedaagd om tot nieuwe inzichten te komen. Deelname aan culturele activiteiten is niet voor elk kind vanzelfsprekend, bijvoorbeeld door de Coronapandemie of omdat er thuis geen geld voor is.  

’s-Hertogenbosch heeft een mooi veld van culturele makers en organisaties. Daarom stellen we deze regeling juist nu in werking: cultuurdeelname en -onderwijs zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en het culturele ecosysteem en moeten daarom extra gestimuleerd worden. 


Gelijke Kansen en impact van cultuur
De regeling is een gezamenlijke inzet vanuit de wethouders Talentontwikkeling en Cultuur. Doel is om kansengelijkheid voor kinderen te vergroten, door inzet van culturele initiatieven.

Culturele makers in de gemeente worden uitgedaagd nieuw, jong publiek duurzaam te bereiken. Op 

school, in de wijk en samen met hun gezin. “Ieder kind verdient het om zijn of haar talent te ontwikkelen. Wij willen hun zelfvertrouwen stimuleren, hun horizon verbreden en hen laten opgroeien in een stabiele omgeving. We willen belemmeringen wegnemen en hen positieve ervaringen op laten doen. Met de nieuwe subsidieregeling zetten we een mooie stap als het gaat om een gelijke kans op het beleven en beoefenen van cultuur”, vertelt wethouder Ufuk Kâhya (Talentontwikkeling).

Wethouder Mike van der Geld (Cultuur): “Een vernieuwend en duurzaam cultureel aanbod is voor onze jongste inwoners belangrijk. Ik weet dat we in ’s-Hertogenbosch geweldige partijen hebben die kunnen helpen bij het vergroten van de culturele wereld van kinderen en jongeren. En heb er vertrouwen in dat er mooie en vernieuwende initiatieven gaan ontstaan.”


De regeling in het kort
Deze subsidieregeling is open voor alle culturele makers en organisaties in de gemeente 's-Hertogenbosch. Een aanvraag moet gericht zijn op:

  • Het betrekken van kinderen t/m 18 jaar die een grote afstand hebben tot kunst en cultuur;
  • Het stimuleren van deelname aan culturele activiteiten en het wegnemen van drempels om hieraan mee te doen;
  • Innovatieve projecten: het project is een toevoeging op de al bestaande initiatieven in 's-Hertogenbosch en zet in op het duurzaam bereiken van kinderen die nu niet meedoen.

De subsidieregeling Innovatie Gelijke Kansen & Cultuur is nu geopend. Alle informatie over de regeling en het doen van een aanvraag vindt u op Subsidies - Gemeente 's-Hertogenbosch

Heb je vragen over de subsidieregeling Innovatie Gelijke Kansen & Cultuur? Stuur dan een mailtje naar s.borgers@s-hertogenbosch.nl

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.