Meld je nu aan voor het Gelijke Kansen Festival!Zien we jou op 29, 30 of 31 mei? Direct aanmelden
Gelijke kansen voor ieder kind in 's-Hertogenbosch, dat is ons doelOp school, in de wijk en thuisLees meer

Stimuleren van talent

Het gedrag van professionals is van cruciaal belang voor de kansen van kinderen. Hierbij kunnen we in 's-Hertogenbosch rekenen op vele betrokken professionals die zich dagelijks met hart voor de zaak inzetten voor gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren. Desondanks blijkt dat er ook in 's-Hertogenbosch nog te weinig hoge verwachtigen zijn. 

Uit vele onderzoeken is gebleken dat het hebben van hoge verwachtingen loont. Kinderen gaan beter presteren als er meer van ze verwacht wordt, en bovendien krijgen ze meer zelfvertrouwen en motivatie. 

Het gebeurt vaak dat de verwachtingen van een leerkracht, begeleider of maatschappelijk werker gebaseerd zijn op de afkomst van de leerling, op diens thuissituatie of op eerdere leerprestaties. Van kinderen die het op die vlakken 'moeilijk' hebben, wordt vaak (te) weinig verwacht. Hierdoor krijgen deze kinderen minder kansen om zich te ontwikkelen, en ontstaat een self-fulfilling prophecy: kinderen gaan zich gedragen naar het niveau/gedrag waarop ze worden ingeschat en de verwachtingen die bij dat niveau/gedrag horen, in plaats van dat ze naar hun eigen niveau/gedrag gaan presteren. 

Binnen deze pijler zorgen we daarom voor inzicht, kennisvergroting en bewustwording van onbewuste vooroordelen. In mei van dit jaar organiseren we vanuit Gelijke Kansen een groot event vor professionals uit onderwijs, zorg, welzijn, cultuur en sport en actieve vrijwilligers waar deze onderwerpen in lezingen en workshops aan de orde komen. Daarnaast zetten we op een aantal basisscholen een traject uit om onderadvisering tegen te gaan. 

Contact opnemen 

Heb je vragen over de pijler Stimuleren van Talent, wil je graag met ons in gesprek of heb je een goed idee? Neem dan contact op met de projectleider Wilma van der Aalst via w.vanderaalst@s-hertogenbosch.nl of 0655791362. 

Een momentje...
  • Geen resultaten gevonden

    Je zoekopdracht leverde helaas geen resultaat op. Controleer de spelling of probeer het opnieuw met een andere term.
Cookie-instellingen